Chalupecký & Béna v Brně

Chalupecký & Béna v Brně

Součástí našeho dlouhodobého výzkumného projektu Svět Jindřicha Chalupeckého, který v roce 2022 vyvrcholí výstavou v Městské knihovně v Praze, bylo v závěru roku 2020 i mezinárodní sympozium věnované Chalupeckého zahraničním kontaktům a natáčení nového filmu Julie Béna.

V listopadu 2020 jsme měli v Moravské galerii v Brně uskutečnit mezinárodní sympozium věnované Jindřichu Chalupeckému a završené divadelně pojatou performance francouzsko-české umělkyně Julie Béna. Tento plán vznikl již v polovině roku 2019, tedy v době, kdy ještě nikdo netušil, že o půl roku později přijde pandemie a výrazně zasáhne do chystaných projektů a aktivit všech kulturních institucí.

Byli jsme odhodlaní brněnskou akci i navzdory komplikacím uskutečnit, museli jsme ale dané výstupy přizpůsobit situaci. Zahraniční hosté sympozia nemohli dorazit osobně a jejich příspěvky ani zamýšlenou performance nebylo možné prezentovat publiku naživo. Sympozium jsme se proto rozhodli realizovat hybridní formou, kdy čeští účastníci a produkční tým dorazili do Brna a zahraniční hosté se připojili online. Místo živé performance před publikem se Julie Béna rozhodla realizovat film.

Praktická realizace obou výstupů tak nabrala pro nás jakožto organizátory zcela nový rozměr s řadou nových výzev; v mnoha ohledech byla náročnější i nákladnější než kdybychom mohli událost uspořádat pro publikum přímo na místě. Abychom odbornou konferenci a realizaci uměleckého díla alespoň symbolicky propojili, rozhodli jsme se obojí uskutečnit na stejném místě – tedy v jednom z velkorysých sálů Místodržitelského paláce, kam jsme umístili kulisy a rekvizity zapůjčené z Národního divadla v Brně. Tyto kulisy si vybrala Julie pro své natáčení, ale posloužili i jako hravé pozadí pro konání sympozia.

Živý přenos konferenčních příspěvků a kombinování částí odehrávajících se u nás ve „studiu“ s příspěvky hostů v zahraničí byly od začátku do konce napínavé, i když jsme spolupracovali s profesionální formou. Naštěstí se ale vše obešlo téměř bez obtíží a jako neočekávaný benefit tohoto formátu se ukázala sledovanost a dosah takto online přenášené konference, která z hlediska počtu bezprostředních sledujících i mezinárodního přesahu předčila očekávání, která jsme původně měli od konání akce naživo. Dokumentace příspěvků navíc umožnila i jejich následné zpřístupnění online ve spolupráci s Artyčok.TV zde: https://artycok.tv/44388/chalupecky-ve-svete

Bezprostředně po sympoziu natáčela Julie Béna s kameramanem Michalem Blechou autorský film s názvem Letters from Prague reflektující osobnost Jindřicha Chalupeckého z pohledu umělkyně ve 21. století. Béna vycházela z Chalupeckého textů, které psal do zahraničních médií, zejména stejnojmenných textů Letters from Prague ze 70. let, ale také se nechala inspirovat statí historičky umění Martiny Pachmanové Mlčení o feminismu a ženskost jako výtvarná hodnota. České umělkyně očima Jindřicha Chalupeckého (Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, číslo 14, 2013). Film rozdělený do tří částí je tak v důsledku především vyjádřením ženy-umělkyně a umělkyně-matky a přispívá k nastolování kritických otázek i vůči velkým postavám minulosti – jako byl Chalupecký. V tomto smyslu souzní přístup Béna s kurátorskou koncepcí nadcházející výstavy Svět Jindřicha Chalupeckého (jehož bude mj. součástí), protože smyslem tohoto obsáhlého projektu, na jehož přípravách v SJCH pracujeme již několik let, není vystavět pomník jednomu z našich předních teoretiků a kurátorů, ale propojovat historii se současností a k oběma se stavět (sebe)kriticky.

„Minulou neděli pršelo, šla jsem na výstavu. Záhy jsem se tam začala cítit nemístně, nebylo to tou galerií, prostorem, ani kvůli tomu obřímu penisu nebo počasí venku, ale bylo to kvůli pocitu, se kterým jsem se setkala v posledních měsících v České republice několikrát; věci ke mně měly promlouvat, ale cítila jsem se jimi atakována.

Odcházela jsem s nepříjemným pocitem.

Po odchodu jsem se snažila ten nepříjemný pocit pochopit, ten druh pocitu, který vaše tělo vyhání odněkud pryč, který říká – vypadni, čubko.

Nemáš tu co dělat.

Ale nakonec jsem byla ráda, že jsem tuhle výstavu viděla, protože jsem pochopila svůj diskomfort a pomohlo mi to popsat, co jsem podvědomě cítila. Minulý rok jsem například dostala pár nových přezdívek, byla jsem třeba nazvaná “Holkou beze jména” bývalým učitelem jednoho umělce. Když jsem napsala o výstavě, u které jsem byla překvapená, že v roce 2020 je ze šesti vystavujících umělců šest mužů, odpověď jednoho z umělců byla, že má v sobě taky část ženy. Žena galeristka mi do očí řekla, že její galerie nezastupuje víc žen, protože ženy neumí pracovat, nepracují tak dobře jako muži a mají děti…

Takže máme věřit, že misogynie je tady skrytější, protože Česká republika byla v padesátých letech pokrokovější než jiné země na světě v otázkách ženských práv, jako jsou potraty nebo orgasmus?

Takže na závěr, dávejte pozor, až uvidíte pipinu, je to mnohem komplikovanější, než byste si mohli myslet!“

 

Mezioborové sympozium Chalupecký ve světě

Moravská galerie v Brně, 27. listopadu 2020

Koncepce: Tereza Jindrová a Tomáš Pospiszyl

Přednášející: Ieva Astahovska, Anežka Bartlová, Tomáš Glanc, Tomáš Pospiszyl, Zuzana Wagner, Magdalena Ziolkowska

Moderátorka: Tereza Jindrová

Produkce: Sára Davidová a Jakub Lerch

 

 

Letters from Prague

Moravská galerie v Brně, 27.-29. listopadu 2020

 

Scénář a režie: Julie Béna

Hrají: Julie Béna, Gala Novotny-Béna

Koncepce a manažerka projektu: Tereza Jindrová

Produkce: Sára Davidová a Jakub Lerch

Animace: Simon Kounovsky

Kamera: Michal Blecha

Tento web využívá k poskytování služeb, personalizaci reklamy a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním těchto webových stránek souhlasíte s využitím souborů cookie.

Souhlasím