Vystavující umělkyně a umělci: björnsonova, Jan Boháč, Šárka Koudelová, Martin Lacko, Michael Nosek Kurátorka: Veronika Čechová Produkce: Ondřej Houšťava, Jakub Lerch
Vystavující umělkyně a umělci: björnsonova, Jan Boháč, Šárka Koudelová, Martin Lacko, Michael Nosek Kurátorka: Veronika Čechová Produkce: Ondřej Houšťava, Jakub Lerch
Výstavní intervence do Městské plovárny Luhačovice představuje umělecká díla vztahující se k tématice bájných stvoření, která jsou ve fantaskních příbězích známá pod různými označeními: mořská panna, nymfa, siréna, rusalka, a také k vodnímu živlu, jenž je jejich domovem a který podle pověstí ovládají. Mýty o vodních bytostech mají většinou společný základ ve smyslu jejich vyobrazení: jejich vzhled je částečně podobný tomu lidskému (nejčastěji ženskému) – byť jen z poloviny, druhá polovina těla je rybí. Klasickým atributem jsou také dlouhé vlající vlasy připomínající vodní řasy, které jsou v mnoha případech i jedním z hlavních nástrojů jejich moci: rozčesáváním nebo pouhým pohozením vlasů mohou rozpoutat bouře a přivolat zlost vodního živlu na toho, kdo se jim znelíbil. Tato (v současnosti hojně romantizovaná) představa je ale pozůstatkem tradice původně vážených a respekt vzbuzujících starobylých božstev, jež byla uctívána hned na několika místech světa: od Babylonského vodního boha Ea, který se později v řecké mytologii proměnil ve slavného vládce moří Poseidona, až po Asyrskou bohyni Atargatis, zodpovědnou za zajištění plodnosti jí oddaného národa. Rozporuplnost těchto mýtických stvoření je, zdá se, odjakživa součástí příběhů, které si o nich lidé vypráví. V některých částech světa, například starověké Číně, byly sirény považovány za dobré znamení, požehání moře, které plnily perlami ze svých slz. Naopak skandinávské pověsti a legendy z anglosaského prostředí před mořskými pannami varovaly, protože v této části světa představovaly známou smrtící hrozbu pro mořeplavce a rybáře.
V moderní době, která tíhne k idealizování příběhů a tlumení i tradičně děsivých námětů, je mořská panna nezřídka jen povrchním dekorativním symbolem čehosi krásného a tajuplného. Z původně tragické pohádky „Malá mořská víla“ od Hanse Christiana Andersena (v níž nešťastná vodní víla zaplatí kvůli neopětované lásce k lidskému princi za svou proměnu v člověka krutou daň tím, že přijde nejprve o jazyk a následně i o svůj život) se díky pojetí Walta Disneyho stala zábavná kreslená pohádka, kde všichni zpívají a vše dobře skončí. Mořská panna jako symbol v sobě nicméně navzdory našemu zplošťujícímu pohledu stále nese celou historii svého fiktivního života a její mýtus prošel ve svém vývoji nespočtem jiných podob než jen žádoucí a sympatickou Ariel z dětského filmu.
Díky autorkám a autorům vystavujícím v prostoru Městské plovárny Luhačovice máme možnost nahlédnout do několika úvah nad aktuálním zosobněním vodního živlu, který bychom si v časech probíhajících klimatických změn způsobujících stále větší sucha měli obzvláště předcházet.
V různých fázích života tvoří voda až 80% lidského těla. Stejně jsou na tom miliardy organismů, s nimiž obýváme a sdílíme náš životní prostor. Ve filozofických úvahách se na světové intelektuální scéně začalo pracovat s pojmem „hydrofeminismus“[1]. Podle této teorie jsme díky vodě v našem těle, jež námi i všemi dalšími formami života v nekonečném koloběhu prostupuje, vzájemně propojeni na úrovni, kterou si v běžném životě nemáme prostor uvědomit. Až krajní případy nedostatku či znečištění vody, na které jsme závislí, či výskytu škodlivých látek v našem vlastním těle, jež do něj vnikly spolu s vodou jako jeho základní složkou, vedou k zvědomění této provázanosti a vzájemné závislosti. „Moje“ voda může být během několika dní vodou ryby v moři nebo stromu sajícího vláhu ze země. A jejich voda zase vodou, která v časech vlády bájného boha Ea procházela hrdly jeho uctívačů při vykonávání prastarých rituálů. Propojení, fluidita a potřeba péče o vodu jako životadárný živel je aktuální v dnešní době stejně jako za časů, kdy se námořníci vyhýbali určitým oblastem moře, aby je sirény nezlákaly do nebezpečných mělčin.
Kača Olivová: Mořská panna site-specific performance v bazénech Městské plovárny Luhačovice
Kača Olivová: Mořská panna site-specific performance v bazénech Městské plovárny Luhačovice
Kača Olivová: Mořská panna site-specific performance v bazénech Městské plovárny Luhačovice
Kača Olivová: Mořská panna site-specific performance v bazénech Městské plovárny Luhačovice
Kača Olivová: Mořská panna site-specific performance v bazénech Městské plovárny Luhačovice
Kača Olivová: Mořská panna site-specific performance v bazénech Městské plovárny Luhačovice
Jan Boháč: Atomový smutek Instalace: kov, sádra, 170 x 60 x 40 cm, 2022
Jan Boháč: Atomový smutek Instalace: kov, sádra, 170 x 60 x 40 cm, 2022
Jan Boháč: Atomový smutek Instalace: kov, sádra, 170 x 60 x 40 cm, 2022
Jan Boháč: Atomový smutek Instalace: kov, sádra, 170 x 60 x 40 cm, 2022
Martin Lacko: Mořské panny plavající v umírajícím vodním elementálovi Digitální tisk na textilu, 283 x 200 cm, 2022
Martin Lacko: Mořské panny plavající v umírajícím vodním elementálovi Digitální tisk na textilu, 283 x 200 cm, 2022
Martin Lacko: Mořské panny plavající v umírajícím vodním elementálovi Digitální tisk na textilu, 283 x 200 cm, 2022
Michael Nosek: Stát se útesem Maska, kombinovaná technika, 2022
Michael Nosek: Stát se útesem Maska, kombinovaná technika, 2022
Michael Nosek: Stát se útesem Maska, kombinovaná technika, 2022
Michael Nosek: Stát se útesem Maska, kombinovaná technika, 2022
Michael Nosek: Stát se útesem Maska, kombinovaná technika, 2022
Michael Nosek: Stát se útesem Maska, kombinovaná technika, 2022
Šárka Koudelová: By the Dead Sea, I can just be me Akryl na bambusové desce, 30 x 17 cm, 2022
Šárka Koudelová: By the Dead Sea, I can just be me Akryl na bambusové desce, 30 x 17 cm, 2022
Šárka Koudelová: By the Dead Sea, I can just be me Akryl na bambusové desce, 30 x 17 cm, 2022
björnsonova: Tamara Antonijević, Lucia Kvočáková, Lucie Svoboda Mičíková, Tanja Šljivar, Nik Timková and Zuzana Žabková: Výběr ze série Čosity karty Kresba na papírem potištěném dibondu, 2021
björnsonova: Tamara Antonijević, Lucia Kvočáková, Lucie Svoboda Mičíková, Tanja Šljivar, Nik Timková and Zuzana Žabková: Výběr ze série Čosity karty Kresba na papírem potištěném dibondu, 2021
Aby vám web co nejlépe sloužil, potřebujeme váš souhlas
Používáme cookies. Díky nim vám správně fungují naše stránky, rychle tu najdete, co hledáte, a na webech třetích stran vás neobtežujeme reklamou na věci, které vás nezajímají. Váš souhlas nám pomůže zachovat web tak, jak ho znáte, a dál ho pro vás vylepšovat. Děkujeme vám.
Vlastní nastavení cookies
Nezbytné (vždy zapnuto)
Aby web vůbec fungoval
Tyto cookies zajišťují, že web funguje správně a bezpečně. Nezbytné cookies jsou automaticky ukládány do vašeho prohlížeče.
Statistické a analytické cookies
Abychom věděli, co máme zlepšit
S vaším souhlasem můžeme používat nástroje třetích stran, například Google Analytics, které nám pomáhají sbírat zpětnou vazbu a zdokonalovat web. O své soukromí se bát nemusíte. Sledujeme anonymizované údaje: jak velká je návštěvnost stránek, průměrná doba návštěvy nebo to, na které části webu uživatelé klikají.
Typy cookies
MUID
Identifikuje jedinečné webové prohlížeče, které navštěvují stránky společnosti Microsoft. Tyto soubory cookie jsou používány pro reklamu, analýzu stránek a další provozní účely.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 1
CLID
Identifikuje poprvé, kdy Clarity zaznamenal tohoto uživatele na jakékoli stránce pomocí Clarity.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 365
_ga
Tento soubor cookie společnosti Google rozpoznává unikátního návštěvníka, aby nebyl započítán dvakrát.
Typ: HTTP | Za kolik dní vyprší: 730
Marketingové a reklamní cookies
Abychom vás neobtěžovali reklamou, která vás nezajímá
Tyto cookies nám umožňují zobrazovat vám relevantní obsah a reklamu na míru, na základě toho, co vás zajímá.
Nezařazené cookies
Tyto cookies postupně zařazujeme do výše uvedených kategorií.
Typy cookies
_clck
Typ: | Za kolik dní vyprší:
cmpreferrer
Typ: | Za kolik dní vyprší:
_ga_078ZQ5NTGC
Typ: | Za kolik dní vyprší:
_ga_L89WZ381RS
Typ: | Za kolik dní vyprší:
SRM_I
Typ: | Za kolik dní vyprší:
UMB-XSRF-V
Typ: | Za kolik dní vyprší:
Více o cookies
Cookies jsou malé datové soubory, které slouží pro váš příjemnější zážitek z používání našeho webu a dočasně se ukládají ve vašem prohlížeči.
Dle zákona můžeme bez vašeho souhlasu ukládat jen cookies, které jsou nezbytné pro správný provoz webu. Pro všechny ostatní druhy cookies potřebujeme vaše povolení.
Svůj souhlas a nastavení cookies můžete kdykoliv změnit nebo zrušit přes odkaz Nastavení cookies v patiččce webu.