Intervence #15: Tomáš Kajánek

Intervence #15: Tomáš Kajánek

Creative Commons

Tomáš Kajánek se ve své práci dlouhodobě zabývá tématem (virtuální) manipulace s lidským tělem a jeho vztahem k objektům, nástrojům či situacím, které testují jeho hranice. Současné podoby tělesnosti i její extrémní polohy úzce souvisejí se systémovým nastavením pozdního kapitalismu. Jsou spoluurčovány dobou tekutých virtuálních světů a mediální post-pravdy, ve které se „pevné“ hodnoty jako autorství, etika nebo zodpovědnost rozplývají a rozmazávají do těžko uchopitelných entit. Kdo je autorem, když si umělec „vypůjčí“ video volně distribuované na stránkách YouTube, které samo čerpá z dalších zdrojů, jejichž tvůrce mnohdy už ani není možné dohledat? Kdo je zodpovědný za smrt, která se stala nepředvídaným důsledkem nebezpečné výzvy určené pro masové sbírání kliků a lajků? Kdo si může dovolit za účelem vytváření online obsahu zacházet s jinými, mnohdy znevýhodněnými lidmi, a z jakého mandátu? A konečně, jak nakládat s „DIY zábavním průmyslem“, který vzniká na základě podobně nekontrolovatelných principů? Kdo jeho produkty konzumuje, a jak svými preferencemi spoluutváří jejich i vlastní realitu? Výstava Tomáše Kajánka v Oblastní galerii Liberec je prezentovaná v rámci série Intervencí realizovaných ve spolupráci se Společností Jindřicha Chalupeckého. Projekt volně navazuje na Kajánkovu práci vzniklou v rámci loňského ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého, kde umělec jako dvojici „automatizovaných YouTubeových kliků“ představil znepokojivý diptych videí živě streamovaných z internetu, tematizujících úzkost, smrt a spektakularizaci skutečnosti.

Tomáš Kajánek studuje v Ateliéru bez vedoucího. V roce 2016 absolvoval Mezinárodní letní uměleckou akademii v rakouském Salzburku a zúčastnil se rezidencí v nizozemském Rotterdamu a belgických Antverpách. Kajánek pracuje převážně s médiem fotografie, videa a performance. Ve své práci vstupuje do mezer, které nachází na hranách společenských jevů. Svými akcemi tak akcentuje konkrétní problémy současné společnosti – například vztah většinové společnosti k menšinám, či užitečnost i rizika veřejně dostupných nových technologií. Častým inspiračním zdrojem jeho práce je YouTube a jiné platformy pro sdílení kreativního obsahu. Jeho performance obsahují nezřídka prvek vystavení vlastního těla náročnému fyzickému výkonu či dokonce fyzickému ohrožení. Zároveň tematizuje i médium performance jako takové, stejně jako otázku lidské a umělecké angažovanosti. V roce 2018 byl finalistou Ceny Jindřicha Chalupeckého.

Tento web využívá k poskytování služeb, personalizaci reklamy a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním těchto webových stránek souhlasíte s využitím souborů cookie.

Souhlasím