Publikační výstup v rámci projektu Islands of Kinship: A Collective Manual for Sustainable and Inclusive Art Institutions
Naší nadějí je, že pojmy jako inkluze a udržitelnost jednou z našich slovníků zcela vymizí, protože se stanou samozřejmou součástí každodenní reality a základním předpokladem fungování. Současná praxe v kulturních a kreativních odvětvích však ukazuje, že inkluze a udržitelnost jako eticko-metodologické rámce jsou zatím spíše výjimkou než pravidlem.
Proto se Společnost Jindřicha Chalupeckého spojila s dalšími pěti menšími a středně velkými uměleckými institucemi z různých regionů Evropy a v letech 2022 až 2024 realizovala projekt Islands of Kinship zaměřený právě na reformu institucionální praxe. Publikace A Collective Manual for Sustainable and Inclusive Art Institutions, sestavená kolektivem editorek (Barbora Ciprová, Tereza Jindrová, Karina Kottová a Nikola Ludlová) vznikla jako výstup tohoto projektu a vyšla v roce 2024. Je dokumentací toho, co v rámci projektu vzniklo a co jsme se během něho naučili. Projekt podpořený grantovým programem Evropské unie Kreativní Evropa nám umožnil realizovat dramaturgicky provázaný umělecký a doprovodný program postavený okolo čtyř široce definovaných témat, zvětšit naše personální a nemateriální kapacity díky vytvoření nové pozice koordinátorky*koordinátora pro inkluzi a udržitelnost a výměně znalostí a zkušeností, vytvořit či hlouběji rozpracovat strategie našeho institucionální rozvoje v oblasti inkluze a udržitelnosti a zároveň implementovat tyto principy při realizaci zmíněných programů. Pracovní kapacita a odborné znalosti koordinátorky či koordinátora byly v projektu zásadní. Osoby v této roli významně přispívaly nejen k rozvoji inkluzivní a udržitelné praxe ve svých organizacích a k realizaci uměleckých a doprovodných programů, ale také otevíraly nové roviny diskuse o možnostech její standardizace a implementace v kulturních a kreativních odvětvích.
Collective Manual dokumentuje tyto výstavní a doprovodné programy a zároveň syntetizuje naše zkušenosti s jejich realizací z hlediska kurátorského, produkčního a s ohledem na jejich recepci publikem. Kniha je výsledkem úsilí všech pracovnic a pracovníků institucí zapojených do projektu Islands of Kinship a externích spolupracovnic*spolupracovníků, kteří k ní přispěli koncepčně, autorsky, nebo se podíleli na její produkci a propagaci. Jak už název napovídá, knihu jsme koncipovali jako pomyslný manuál pro kulturní a umělecké subjekty v Evropě aspirující stát se více sociálně a environmentálně zodpovědnou institucí přístupnou mnohem širšímu spektru veřejnosti než je tomu dosud. Nicméně o manuál v pravém smyslu slova nejde. Nejedná se totiž o pouhý soubor praktických pokynů – např. jaké materiály a služby používat či naopak vynechávat, chceme-li být udržitelní, nebo instrukce, na koho se obracet a jak postupovat, chceme-li být inkluzivní. Naším cílem bylo překročit rámec těchto dobře míněných, avšak reduktivních doporučení či „to-do“ seznamů. Za prvé proto, že doporučení mohou být sice užitečná, ale hrozí, že složité otázky příliš zjednoduší. A za druhé proto, že publikaci chápeme spíše jako výzvu k širší diskusi, jejímž odrazovým můstkem mohou být naše snahy položit základy uměleckých institucí, které nejen přežijí mimořádně obtížnou dobu, v níž se nacházíme, ale také vytvoří předpoklady pro pozitivní a možná i radikální změnu. Publikace má tedy širší záběr: je kromě jiného také analýzou současné institucionální praxe ze sociálně kritického hlediska a zároveň přináší podněty k její změně. S ohledem na eticko-metodologický rámec celého projektu věnujeme v publikaci pozornost také vysvětlení nejen našeho chápání udržitelnosti a inkluze, ale také jejich historizaci (historii konceptu) a kontextualizaci jejich aplikací v profesních i občanských a politických sférách veřejného života.
Publikace je strukturována do čtyř tematických sekcí (New Agora, Kinship and Family in the 21st Century, Beyond Ecology, Inclusive Curatorial Strategies), jež jsou shodné s dramaturgickými liniemi uměleckých programů. Každá sekce je uvedena textem kurátorky či kurátora, jež dané téma pojednává jako současnou společenskou otázku v širším kulturním a historickém kontextu a zároveň ho vztahuje k umělecké a kurátorské praxi. Následují příspěvky koordinátorek, koordinátorů a hostujících autorek a autorů, koncipované jako „manuály“. Každý z textů se zaměřuje na odlišné aspekty institucionální činnosti podle odborného profilu svých tvůrců. Formálně se pohybují od obecnějších úvah a teoretických či kulturně-historických exkurzů až po kreativní myšlenkové mapy, praktické pracovní nástroje (např. „access rider“), soubory doporučení a etické rámce pro specifické oblasti praxe (např. kodexy chování). Autorky a autoři vycházejí z praktických poznatků, které ovšem ukotvují do širších kulturních, politických, environmentálních a institucionální souvislostí a nahlíží skrze různé teoretické perspektivy (zejména intersekcionální rámec). Každá sekce obsahuje také prezentaci uměleckých děl, nově vzniklých v rámci projektu, s doprovodnými materiály od participujících umělkyň a umělců.
Inkluzi a udržitelnost jsme uplatnili i při grafickém návrhu a produkci tištěné verze knihy. Grafický designér Petr Kněžek se snažil hledat jednoduchá řešení, která jsou zároveň šetrná k životnímu prostředí a efektivní z hlediska výroby, logistiky i financí (například minimalizací spotřeby barev a materiálů či promyšleným rozvržením barevnosti a struktury knihy). Použili jsme zbytkový papír ze skladu tiskárny, který by jinak skončil jako odpad. Knihu tak tvoří různě barevné knižní složky, což nejen snižuje náklady a naplňuje vizi cirkulární ekonomiky, ale také umocňuje estetický zážitek čtenářky*čtenáře. Každá kniha je tak originál. V publikaci najdete také jednu z deseti záložek, které autorsky pojednaly spolupracující výtvarnice z Kulturně komunitního centra ART sídlícího na Praze 7: Marcela Capoušková, Helena Dolečková, Alena Kunčíková, Alena Prosečová, Iva Šafandová a Blanka Vetešníková.
Tato anglickojazyčná publikace je určena profesionálkám*profesionálům v kultuře a umění, pracovnicím*pracovníkům uměleckých institucí, umělkyním* umělcům, aktivistkám*aktivistům, pedagožkám*pedagogům, studentkám*studentům a všem, kdo se zajímají o umění a kulturu v jeho širších sociálních, politických a environmentálních souvislostech.
Tento text volně vychází z úvodníku k publikaci, který napsaly: Barbora Ciprová, Tereza Jindrová, Karina Kottová a Nikola Ludlová.