NO TIME TO WORK. NO TIME FREE OF WORK.

NO TIME TO WORK. NO TIME FREE OF WORK.

NO TIME TO WORK. NO TIME FREE OF WORK je mezinárodní výstavní projekt, na kterém se podílejí umělci z České republiky, Slovenska a zemí bývalé Jugoslávie. První část projektu má podobu skupinové výstavy a diskurzivního programu v Národní galerii Republiky Severní Makedonie - Mala Stanica ve Skopji (v souvislosti s 19. ročníkem festivalu současného umění AKTO) a pokračovat bude ještě letos na podzim v Praze.

Projekt čerpá inspiraci z textu českého teoretika umění Jindřicha Chalupeckého Všechnu moc dělnickým radám z roku 1969, v němž Chalupecký kritizuje jak „klasickou demokracii“, tak „autoritativně vymyšlený a aplikovaný socialismus po roce 1948“. Své volání po úplném přetvoření společensko-politického systému, skutečné svobodě a přímé účasti „lidu“ na veřejném dění a kulturní sféře uzavírá následujícími slovy: „Všechnu moc radám dělníků, rolníků, mládeže, intelektuálů. Jako bychom mohli znovu otevřít první stránky revoluční učebnice a po všech zklamáních a zoufalstvích znovu usilovat o svobodu v tomto světě.“ Za zveřejnění textu dostal Chalupecký zákaz veřejného projevu na dvacet let.

Náš projekt se touto revoluční vizí inspiroval a zaměřuje se na téma umělecké práce a jejích podmínek. Zvažuje specifické role, které může současné umění a kultura hrát v širších společenských a politických souvislostech své doby. Jednou z ambicí projektu je přispět k mezinárodní diskusi o statusu umělce a možnostech zavedení všeobecného základního příjmu (nejen) pro pracovníky v kultuře. Poskytuje volnou komparativní analýzu a mapuje vznik a současný stav statusu umělce, praxe využívané v postjugoslávském regionu a nové iniciativy, které v této věci působí v České republice.
Přestože linie úvah vychází z minulosti, zabývá se především budoucností umění a umělecké tvorby, potenciálem umění podílet se na změně společensko-politických systémů a představit si životaschopné podmínky pro vlastní existenci.

Povaha projektu je experimentální a vychází z úzkého dialogu se zúčastněnými umělci. Jeho cílem je ukázat koncentraci umělců a kulturních pracovníků, kteří zažívají obtíže a prekarizaci v současném socioekonomickém systému. V první fázi kurátorský tým vybral konkrétní umělce a existující díla související s tématem práce v doslovném i symbolickém smyslu. S vystavujícími umělci pak kurátoři zahájili dialog o reálných vs. ideálních podmínkách pro tvorbu a vystavení daného díla (prostřednictvím písemného dotazníku, online rozhovoru a společných výstupů). Multilog se zúčastněnými umělci byl doplněn o pohledy spolupracovníků, kteří se v různých funkcích podílejí na tvorbě výstavy a jejichž práce bývá neviditelná nebo nepřiznaná.