Intervence #17: Vedlejší účinky

6. srpna 2019 – 30. září 2019
České faramaceutické muzeum v Kuksu | Hospitál Kuks 81 | Kuks | www.ceska-apatyka.cz
Vystavující umělci: Tomáš Hlavina, Anežka Hošková, Pavla Sceranková
Kurátorky: Barbora Ciprová, Karina Kottová
Produkce: Jakub Lerch
6. srpna 2019 – 30. září 2019
České faramaceutické muzeum v Kuksu | Hospitál Kuks 81 | Kuks | www.ceska-apatyka.cz
Vystavující umělci: Tomáš Hlavina, Anežka Hošková, Pavla Sceranková
Kurátorky: Barbora Ciprová, Karina Kottová
Produkce: Jakub Lerch
Vedlejší účinky
Pro intervenci v Českém farmaceutickém muzeu v Kuksu jsme oslovili tři současné české umělkyně a umělce dvou generací: Tomáše Hlavinu, Anežku Hoškovou a Pavlu Scerankovou. Jejich práce, zejména sochy a drobné instalace, doplňují unikátní prostor a charakter muzea dialogem s estetikou barokního interiéru a historického lékárenského vybavení. Volně navazují na téma různých přístupů k léčbě lidského těla a mysli, případně s historickým narativem stálé expozice muzea hravě polemizují.
Tomáš Hlavina zde prezentuje minimalistické objekty, které by téměř bylo možné zaměnit s funkčními součástmi expozice. Jsou to drobné detaily a poetické hříčky, které jeho sochy vyjímají ze světa utilitárních předmětů a propůjčují jim status uměleckého díla. Každý objekt i jeho umístění ve vztahu ke stálé expozici rozehrává vlastní příběh, který může být volně doplněn představivostí diváků.
Práce Anežky Hoškové se inspirují v dávné symbolice i jejích otiscích v současnosti. Ve všem je přítomen prvek mystiky, energetického náboje. Snad i proto se středobodem její intervence do muzejní expozice stávají váhy, které metaforicky balancují mezi exaktním a neměřitelným, viditelným a tušeným.
Pavla Sceranková do expozice přináší bilanci nad integritou lidského těla a jeho ne-dotknutelností. Podobně jako se v západní medicíně tělo stává spíše objektem, nebo dokonce polem pro experiment, testuje Sceranková jeho hranice a posuny ve významu, když tělu dodává estetické atributy namísto funkčních částí, nebo naopak přerušuje jeho celistvost, aby poukázala na příběhy a situace, do kterých tělo vstupuje a které pomyslně ovlivňují i jeho vnější podobu.
Po vizuální stránce tvoří díla této trojice autorů pestrobarevnou skupinu, kde se objevuje jak jemný minimalistický přístup, tak spontánní a humorná estetika. Společným jmenovatelem je pak výrazná poetika, až mystičnost, která rezonuje s atmosférou místa.
Tomáš Hlavina (nar. 1966) je umělec pracující především s běžnými předměty reality, které spojuje do nových souvislostí a transformuje je v minimalistické objekty nesoucí citlivou poetickou metaforu. Pro jeho díla je typická vytříbená sofistikovaná estetika a jemný humor. Je vedoucím ateliéru Sochařství II na Akademii výtvarných umění v Praze. Více o autorově tvorbě zde.
Anežka Hošková (nar. 1982) je multimediální umělkyní pracující v médiích mystické, asociační malby či kresby s přesahy do instalace a performance. V jejím díle se prolínají hranice mezi „vysokým“ uměním a popkulturou, vizuálním uměním, módou i hudbou. Vystudovala Fakultu výtvarných umění VUT Brno v Ateliérech malby a intermedií, je také spoluzakladatelkou alternativního hudebního festivalu Creepy Teepee. Více o její tvorbě zde.
Pavla Sceranková (nar. 1980) je sochařkou a performerkou. V jejích dílech se často setkávají principy ready made, dekonstrukce a posouvání reality do nových kontextů, přičemž je kladen důraz na přímý fyzický vztah mezi objektem-sochou a jejím tvůrcem či uživatelem. Autorka je vedoucí Ateliéru intermediální tvorby II na Akademii výtvarných umění v Praze. Více o její tvorbě zde.
České farmaceutické muzeum v Kuksu
Myšlenka zřídit v kukském hospitálu České farmaceutické muzeum se rodila v letech 1970-72, když se uvažovalo o umístění historické sbírky Farmaceutické fakulty Univerzity Karlovy v Hradci Králové a současně o kulturním využití uvolněných hospitálních prostor. Charitativně zdravotnická tradice hospitálu a existence hospitální barokní lékárny byly příznivé skutečnosti, které se nabízely jako vhodné předpoklady pro spojení s farmaceutickými (lékárnickými) historickými předměty fakultní sbírky a jejich rozvinutí do instituce farmaceutického muzea a jeho expozice. Smyslem nynější muzejní expozice nazvané Kouzlo apatyky je v daných možnostech ukázat vývoj našeho lékárenství, zvláště pak podoby lékárenské oficíny, od 17. do 20. století. Exponáty, které mají vypovídací hodnotu, mají zároveň na návštěvníka působit i svým kouzlem neobvyklosti a uměleckého zpracování.
Foto: Tomáš Souček

Pavla Sceranková, Pár, II. 2018, keramická soška, plastelína, 13 cm

Pavla Sceranková, Pár, II. 2018, keramická soška, plastelína, 13 cm

Pavla Sceranková, Pár, II. 2018, keramická soška, plastelína, 13 cm

Tomáš Hlavina, Kytara, 2006, kovový cedník, skleněné dominové kostky, dřevo, 220 x 26,5 x 12 cm

Pohled do výstavy Vedlejší účinky

Tomáš Hlavina, Kytara, 2006, kovový cedník, skleněné dominové kostky, dřevo, 220 x 26,5 x 12 cm

Tomáš Hlavina, Kytara, 2006, kovový cedník, skleněné dominové kostky, dřevo, 220 x 26,5 x 12 cm

Tomáš Hlavina, Kytara, 2006, kovový cedník, skleněné dominové kostky, dřevo, 220 x 26,5 x 12 cm

Tomáš Hlavina, Zbraň, 2002, plastová trubice, překližka, guma, kov, 94 x 38,5 x 19 cm

Tomáš Hlavina, Zbraň, 2002, plastová trubice, překližka, guma, kov, 94 x 38,5 x 19 cm

Tomáš Hlavina, Zbraň, 2002, plastová trubice, překližka, guma, kov, 94 x 38,5 x 19 cm

Tomáš Hlavina, Nůžky, 2004, dřevo, 113,5 x 28 x 19 cm

Tomáš Hlavina, Nůžky, 2004, dřevo, 113,5 x 28 x 19 cm

Tomáš Hlavina, Nůžky, 2004, dřevo, 113,5 x 28 x 19 cm

Pavla Sceranková, Reliktní záření, 2015, instalace, hygienicky balený cukr, vzniklo za podpory SJCH

Pavla Sceranková, Reliktní záření, 2015, instalace, hygienicky balený cukr, vzniklo za podpory SJCH

Anežka Hošková, 2019, Last Hours of Eternity, instalace

Anežka Hošková, 2019, Last Hours of Eternity, instalace

Pavla Sceranková, Štěstí, 2018, stříbrný prsten, gumová rukavice, mramorová dlaždice

Pavla Sceranková, Štěstí, 2018, stříbrný prsten, gumová rukavice, mramorová dlaždice

Anežka Hošková, 2019, Last Hours of Eternity, instalace

Anežka Hošková, 2019, Last Hours of Eternity, instalace

Anežka Hošková, 2019, Last Hours of Eternity, instalace

Anežka Hošková, 2019, Last Hours of Eternity, instalace

Anežka Hošková, 2019, Last Hours of Eternity, instalace

Anežka Hošková, 2019, Last Hours of Eternity, instalace

Anežka Hošková, 2019, Last Hours of Eternity, instalace

Anežka Hošková, 2019, Last Hours of Eternity, instalace

Anežka Hošková, 2019, Last Hours of Eternity, instalace

Anežka Hošková, 2019, Last Hours of Eternity, instalace