Divák má cenu

Divák má cenu

Divácká cena je po boku Ceny Jindřicha Chalupeckého udílena již od roku 2002. Diváci prostřednictvím hlasování na internetu nebo přímo v místě konání finálové výstavy volí jednoho z finalistů, který je nejvíc zaujal. Společnost Jindřicha Chalupeckého ve spolupráci s Galeriemi TIC uvede v prosinci v Brně výběr prací držitelů divácké ceny spolu s krátkými videorozhovory na téma smyslu a hodnoty tohoto ocenění.
Výstava však chce přesáhnout rovinu rekapitulace minulosti a jejím hlavním smyslem je aktivně oslovovat právě přicházejícího diváka – za pomoci různých strategií docílit stavu, v němž si divák živě uvědomuje sám sebe jako stěžejního činitele při vnímání a vytváření významu jednotlivých děl i výstavy jako celku.
Jak například ovlivní divácký zážitek specifický hudební podkres nebo vůně? A co když vstupu do výstavy předchází posezení v čekárně, zatímco uvnitř výstavy čeká fyzická překážka, s níž je třeba se vypořádat? A neměl by být divák za svou pozornost a čas finančně odměněn?
Součástí projektu budou i doprovodné akce zaměřené na diváctví, a to včetně skupiny „angažovaných diváků“ vedené Isabelou Grosseovou a Jesperem Alvaerem.
Smyslem projektu je zviditelnit a tematizovat názory širšího spektra diváků (současného) umění. Jejich hodnocení umění přirozeně není formováno stejnými měřítky či požadavky, jaké zastává odborná porota, která vybírá laureáta CJCh, pokud ale nechceme, aby bylo současné umění uvězněno v bezpečí slonovinové věže, je nezbytné věnovat pozornost svému publiku – vycházet mu vstříc, ale nepodceňovat ho.

Tento web využívá k poskytování služeb, personalizaci reklamy a analýze návštěvnosti soubory cookie.
Používáním těchto webových stránek souhlasíte s využitím souborů cookie.

Souhlasím